Bevallen zonder angst, hoe doe je dat?

Door Sabine | 4 juni 2020

Als de 20 weken echo geweest is en je moet je zwangerschapsverlof gaan plannen met je werkgever, dan merken de meeste zwangere vrouwen dat er bij hen, in meer of mindere mate, sprake is van spanning of angst voor de bevalling. Bij ongeveer 7-15% van de zwangere vrouwen is er zelfs sprake van ‘bevalangst’. Dan is de angst voor de aanstaande geboorte zó groot dat je er elke dag mee bezig bent en dat het je dagelijks leven gaat beïnvloeden.

Het overgrote deel van de zwangere vrouwen ervaart ‘spanning’ als ze denkt aan de bevalling en kijkt er niet bepaald naar uit. Helaas zorgt die spanning of angst ook vaak voor moeilijkere bevallingen… Zonde, daarom schreef ik deze blog met achtergrondinformatie en tips over hoe je kunt bevallen zónder angst.

Waarom zijn veel vrouwen bang om te bevallen?

Bang zijn voor de bevalling is iets waarvan je je vaak ergens tijdens de zwangerschap bewust gaat worden. Maar onbewust is deze angst vaak al veel en veel langer aanwezig. We zijn ons er niet van bewust, maar van kinds af aan horen we negatieve geboorteverhalen om ons heen. Degene die het vaakst herhaald worden zijn de horrorverhalen. Vrouwen die een prettige, geboorte meemaken worden vaak niet eens serieus genomen. Dus die vertellen hun positieve geboorteverhaal veel minder vaak door. Dit betekent dat je als zwangere meestal niet tot weinig in aanraking komt met hoe het óók kan.

Ook in films en series krijgen we bijna altijd een beeld voorgeschoteld van de bevalling als een enorm drama, of als iets komisch. Dit wordt het referentiekader dat we hebben en dat jaagt (onbewust) angst aan. Ook eerdere eigen bevallingen die niet prettig verlopen zijn, kunnen natuurlijk zorgen voor extra angst voor de volgende bevalling.

 

Wat er gebeurt als je bang bent tijdens de bevalling

Wanneer je tijdens de geboorte van je kindje bang bent voor wat er gaat gebeuren; of je het wel aankan, hoe lang het gaat duren en of het allemaal wel goed zal gaan, is dit wat er gebeurt:

  • Je zit heel erg ‘in je hoofd’
  • Je focust je op allemaal negatieve gedachten
  • Je bouwt spanning op in je lichaam; dit uit zich bijvoorbeeld in pijnlijke schouders/nek, maar heeft ook invloed op de baarmoederspieren. Door de spanning in je lichaam gaan die verkrampen en werken ze minder effectief
  • Hierdoor duurt de bevalling langer
  • Door de verkramping ervaar je meer pijn
  • De pijn verergert vaak de angst

Vervolgens kom je in een vicieuze cirkel van steeds meer aandacht voor het negatieve en de pijn en steeds meer spanning en verkramping in het lichaam. Hierdoor kan het barende lichaam steeds minder goed haar werk doen. Namelijk: je kindje baren. Je lichaam weet precies hoe dat moet, maar je hoofd kan dat proces dus behoorlijk in de weg zitten. De bevalling wordt steeds moeilijker, precies waar de barende vrouw zo bang voor was…

Ontspannen is de oplossing

Wat het barende moederlichaam nodig heeft, is letterlijk het ont-spannen van de spieren. Niet-aangespannen spieren kunnen namelijk precies doen waar ze voor gemaakt zijn. Dat betekent dat in een ontspannen vrouwenlichaam de baarmoederspieren tijdens de geboorte samentrekkingen kunnen maken die ervoor zorgen dat de baarmoedermond opent. En tijdens de laatste fase van de geboorte samentrekkende, ritmische bewegingen maken die ervoor zorgen dat het kindje geboren wordt. Dus, de belangrijkste tip is… zet je hoofd zoveel mogelijk ‘uit’ en focus je op ontspannen en het volgen van je lichaam.

“Dat klinkt allemaal heel logisch, maar hoe moet ik dan precies ontspannen tijdens de geboorte van mijn kind?!”

HypnoBirthing leert je bewust ontspannen

Er zijn natuurlijk veel methoden en technieken om bewust te leren ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan ademhalingstechnieken, yoga, mindfulness. Niet voor niks zijn dat technieken die veel zwangere vrouwen gebruiken om zich voor te bereiden op de bevalling. Maar heb je ook al eens van HypnoBirthing gehoord? Meer dan welke andere zwangerschapscursus of bevalcursus dan ook geeft HypnoBirthing je een mix van kennis over de geboorte, ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, geboortehoudingen en kennis over de kraamtijd. Door de grote hoeveelheid informatie en het leren toepassen van meerdere praktische technieken om te ontspannen, kan iedereen leren om bewust te ontspannen tijdens de geboorte van je kindje. En dan kun je dus bevallen zonder angst. In vol vertrouwen.

Tips voor een ontspannen geboorte

  • Volg een zwangerschapscursus waar je leert om bewust te ontspannen, liefst samen met je partner, zodat die precies weet hoe hij jou tot steun kan zijn
  • Luister naar je lichaam; doe wat voor jou goed voelt
  • Focus op positieve gedachten (ipv negatieve gedachten); maak bijvoorbeeld positieve affirmaties
  • Als de geboorte anders loopt dan verwacht; ga mee met wat zich aandient en focus extra op ontspanning en positiviteit in jezelf
  • Accepteer datgene waar je géén invloed op hebt
  • Maak je geboortewensen kenbaar voor datgene waar je wél invloed op hebt
  • Praat na over de geboorte met je partner en je verloskundige

Heb je vragen over bovenstaande tips? Zou je hierin graag begeleid willen worden zodat ook jij vol vertrouwen kunt bevallen? Neem dan even contact met me op en informeer naar de HypnoBirthing cursussen van Momflow.

 

Ik ben Sabine

Ik help zwangere vrouwen en moeders met jonge kinderen om meer flow en ontspanning te ervaren. Dit doe ik door het aanbieden van hypnobirthing cursussen, privé sessies geboortevoorbereiding op maat, de online cursus voorbereiden op de kraamtijd, zwangerschaps- en mamacoaching en cursussen voor moeders. Ik richt me op het creëren van vertrouwen, rust en balans, waardoor (aanstaande) moeders optimaal kunnen ontspannen en genieten van het moederschap. 

Momflow

Sabine Stroeken-Visser
T: 06 2364 6740
E: sabine@momflow.nl
I: www.momflow.nl 

Postadres:
Lanuariusweg 15
3453 JA De Meern

X